Hans Jochijms

Als kleinzoon van de voormalige molenaar run ik nu de winkel die aan De Zuidmolen vastzit. Met de winkel ben ik vele uren zoet, vanaf 2026 hoop ik ook weer tijd vrij te kunnen maken om als molenaar aan de slag te gaan.

Gerard Rikken

Geboren (in 1962) en getogen in Groesbeek en eveneens kleinzoon van de voormalige molenaar kwam het enthousiasme voor het vak van molenaar in 2023 opborrelen. Het bestuur van de stichting is in dat jaar uitgebreid en om het doel te behalen: "Houd De Zuidmolen draaiend!" ben ik mij gaan verdiepen in het vak van molenaar.

In de buurt, in Overasselt kon ik de tweejarige cursus tot molenaar volgen bij Nico van den Broek. Hij is eveneens een bevlogen liefhebber van molens. Nu ik het met mijn werk wat rustiger aan kan gaan doen sta ik te trappelen om u straks, als molenaar en gids, van onze molen te laten genieten.

Foto's gemaakt door: Jean van Bernebeek

Notariële oprichting

Een bestuur werd geformeerd en al op  24 december 1999 werd ten overstaan van notaris Mr. L. Mostart te Beek de akte van oprichting verleden.

Het doel van de stichting is:

• Het restaureren van De Zuidmolen te Groesbeek,
  • Het onderhouden van de molen, met als doel de molen draaiend te houden en zelfvoorzienend te zijn,
  • Het in stand houden van de molen als oorspronkelijke graanmolen,
  • Garant staan voor opleiden van vrijwilligers tot gediplomeerde molenaars.

Informatie- en educatiecentrum

De stichting biedt de mogelijkheid om De Zuidmolen te bezichtigen. Op aanvraag verzorgen wij een bezoek dat verschillende onderwerpen kan bevatten. Zo praten we over de molen en molengeschiedenis, oorlog in de regio en geschiedenis van de omgeving. Aansluitend bent u dan in de gelegenheid de molen te bekijken waarbij u deskundige uitleg krijgt. De bezichtiging duurt ongeveer een uur. In het informatiecentrum worden wisselende exposities tentoongesteld. U kunt dit alles natuurlijk combineren met een kopje koffie/ thee met gebak en een bezoek aan de naastgelegen winkel.

Omdat wij educatie zeer belangrijk vinden zijn deze bezichtigingen ook mogelijk voor schoolklassen. De leerlingen zijn ongeveer anderhalf uur onder de pannen.

Informeer naar de mogelijkheden en prijzen hiervan.

Wilt u de molen eens bezichtigen? Neem dan contact op met info@stichtingzuidmolen.nl